Checklista Sociala media

Ju bättre förberedda ni är desto mer kan er närvaro på sociala media bli en framgångssaga!
Därför bjuder vi nu på några tips inför uppstart och moderering av er sida. Håll till godo:


sociala_media (1)

 Innan ni börjar

– Vad är vår vision, våra mål och vår värdegrund?
– Hur vill vi uppfattas av våra kunder?
– Hur mycket tid och resurser har vi till att investera i vår närvaro på sociala media?
– Vilket forum passar våra produkter och tjänster bäst? Instagram, Facebook, Twitter m.fl.?
– Vem gör vad?
– Vilken code of conduct ska gälla – för moderatorer så som besökare, samt vid eventuell interaktion på andra forum där våra produkter diskuteras?

Under tiden

– Ha synlig information med vilken code of conduct som gäller hos er.
– Se till att samtal håller isär sak och person, speciellt gällandes missnöjda kunder.
– Rensa bort de inlägg som inte lever upp till Code of conduct – ha en förbestämd gräns för när någon blockeras alternativt varnas.
– Undvik ironi och ha alltid i åtanke att det som ni publicerar alltid kommer finnas kvar på nätet.
– Uttala tacksamhet för all feedback ni får oavsett hur användbar eller korrekt ni finner den vara.
– Se till att alla som modererar sidan utgår från samma riktlinjer samt att arbetet fördelas.
– Sociala media tar inte semester, så se till att någon alltid har möjlighet att underhålla sidan.
– Våga vara personlig! Bästa resultat får de företag och organisationer som bjuder på ”bakom kulissen”, visar sig mänskliga och lever som de lär.
– Tala inte illa om konkurrenter, tala i stället om det som är så bra med er och det ni erbjuder!

 

– Uppmuntra kunder ni redan har en god relation till att gilla, rejta och följa er.
Behöver ni hjälp? Kontakta oss

 

Comments are closed